- Suatu proses yang mempunyai dua hujung yang saling berkait iaitu mendidik dan pendidik.
- Pendidik mempunyai falsafah yang tersendiri melaksanakan proses mendidik untuk mencari kebenaran, kenyataan dan kebijaksanaan untuk disampaikan kepada yang dididik.
- Merupakan formulasi idea-idea sebagai suatu garis panduan untuk tindakan.
- Pelaksanaannya melibatkan aspek perundangan yang disahkan.
- Contoh : Dasar Satu Murid Satu Sukan, Dasar Pendidikan Percuma.
- Mengandungi banyak subsistem/komponen yang saling berinteraksi.
- Sistem pendidikan berjaya apabila kesemua komponen saling bergabung dan menyokong antara satu sama lain.
- Sistem yang sedang bergerak tidak boleh diganggu kerana akan menyebabkan kerosakan dan kemusnahan.
- Sistem pendidikan sentiasa diberi perhatian dan ditambah baik agar sentiasa dapat bergerak lancar untuk mencapai matlamat yang telah ditetapkan.
Falsafah
merupakan hasil pemikiran yang mempertimbangkan pelbagai soalan dan dari
pelbagai sudut serta melihat gambaran besar yang menyentuh persoalan itu.
Sebagai contoh, Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK). Kemudiannya, daripada
falsafah, dasar digubal. Dasar merupakan formulasi idea-idea sebagai panduan
untuk tindakan contohnya Dasar Pendidikan Percuma, Dasar Satu Murid Satu Sukan
dan Dasar Memartabatkan Bahasa Melayu Memperkukuhkan Bahasa Inggeris. Apabila
suatu dasar itu telah termaktub, maka sistem akan didirikan untuk melaksanakan
dasar dan falsafah pendidikan tersebut seperti pendidikan peringkat pra
sekolah, peringkat rendah dan menengah serta pendidikan peringkat tinggi
seperti Institusi Pendidikan Tinggi Awam (IPTA) dan Institusi Pendidikan Tinggi
Swasta (IPTS). Sesuatu sistem memiliki komponen yang kompleks dan rumit dan pelaksanaannya
dianggap berjaya apabila semua komponen saling bergabung dan menyokong antara
satu sama lain. Walaupun masing-masing memiliki fungsi yang berbeza. Falsafah,
dasar dan sistem pendidikan ini saling berkaitan ke arah pelaksanaan pendidikan
yang sempurna dan mencapai matlamat yang dihasratkan.
Falsafah
Pendidikan Kebangsaan merupakan teras pembentukan pendidikan di Malaysia yang
bermatlamat untuk melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan,
berketerampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai
kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran
keluarga, masyarakat dan negara. Dasar dan sistem pendidikan yang digubal
adalah berdasarkan falsafah pendidikan. Hal ini seperti apabila kita ingin
memiliki dan membina sebuah rumah yang cantik dan berfungsi, kita memerlukan
sebuah pelan sebagai panduan untuk melaksanakannya.
Namun,
sejak pandemik Covid-19 melanda negara, sektor pendidikan adalah antara sektor
yang menerima impak yang sangat besar. Melihat pada keadaan semasa pandemik Covid-19
ini, sistem pendidikan telah banyak mengalami perubahan di mana proses
pengajaran dan pembelajaran sudah tidak dapat dijalankan secara bersemuka
seperti kebiasaan sebelum pandemik melanda seluruh dunia. Oleh itu, pelaksanaan
sistem pendidikan di negara ini terpaksa diubah di mana proses pengajaran dan
pembelajaran terpaksa dijalankan secara atas talian serta para guru dan pelajar
perlu berhubung secara alam maya menerusi aplikasi Google Meet, Zoom, Telegram,
Google Classroom dan sebagainya. Akan tetapi, perkara ini telah menimbulkan
kegelisahan ramai pihak terutamanya golongan B40 yang tidak berkemampuan untuk
menyediakan kemudahan peralatan elektronik iaitu komputer riba, telefon pintar
dan tablet serta kemudahan data internet kepada anak-anak mereka serta
masyarakat di luar bandar dan di kawasan pedalaman yang mana capaian
internetnya adalah sangat terhad atau tiada.
Namun begitu, bagi mencapai matlamat Falsafah
Pendidikan Kebangsaan, pihak kerajaan menerusi Kementerian Pendidikan Malaysia
telah bekerjasama dengan pihak penyiaran tempatan seperti Astro Tutor TV
dan Media Prima Berhad menerusi saluran
ntv7 iaitu DidikTV KPM. Pihak kerajaan turut memperuntukkan dana khas kewangan untuk
bantuan telefon pintar percuma dan data internet percuma kepada murid-murid daripada
keluarga yang tidak berkemampuan untuk kegunaan pembelajaran. Dengan ini, semua
pelajar tidak akan ketinggalan dalam pembelajaran. Guru juga perlu memberi
tugasan, menilai tugasan, memantau perkembangan dan membantu para pelajar
secara atas talian. Pelbagai aktiviti juga dilaksanakan secara maya seperti
kuiz dan acara larian.
Sebagai kesimpulan, perkembangan pendidikan yang berlaku di sesebuah negara khususnya di Malaysia amat dipengaruhi oleh falsafah yang menjadi teras dalam perancangan dan pelaksanaan pendidikan di negara ini yang menjelmakan idea besar atau kerangka pemikiran mengenai pendidikan yang ingin dijelmakan. Kemudian, falsafah disokong oleh dasar dan diterjemahkan melalui sistem pendidikan bagi memastikan hasrat falsafah pendidikan menjadi kenyataan. Walaupun negara dilanda pelbagai cabaran dan musibah sehingga menjejaskan sistem pendidikan, pihak Kementerian Pendidikan Malaysia telah mencari dan menggunakan alternatif pendidikan yang berbeza mengikut norma baharu di negara ini agar hasrat falsafah pendidikan dapat dicapai dan seterusnya pendidikan di Malaysia dapat berkembang dengan lebih pesat.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan